Cliëntervaringsonderzoek Wmo Heerde

Wij hebben diverse keren een cliëntervaringsonderzoek Wmo uitgevoerd voor de gemeente Heerde.

Behoefte aan inzicht in ervaringen Wmo-clienten

De gemeente Heerde wilde van hun Wmo-cliënten weten hoe zij de toegang tot en de kwaliteit van de ondersteuning ervaarden. Ook wilde de gemeente weten of cliënten vonden dat de ondersteuning bijdroeg aan hun zelfredzaamheid en participatie. Met de resultaten van het onderzoek wilde de gemeente haar huidige werkwijze en beleid evalueren en waar nodig aanpassen.

Groot deel cliënten tevreden over ondersteuning; aandacht voor bekendheid cliëntondersteuning

Het onderzoek laat zien dat 75–80% van de cliënten tevreden is over de toegang tot ondersteuning. Zij wisten waar ze terechtkonden, voelden zich serieus genomen en zochten samen met een medewerker een passende oplossing. De tevredenheid over de snelheid van hulpverlening ligt iets lager. Ook blijkt dat de onafhankelijke cliëntondersteuner bij tweederde van de cliënten niet bekend is. De meeste cliënten zijn positief over de kwaliteit van de ondersteuning en ervaren dat deze bijdraagt aan hun zelfredzaamheid en participatie.

Evaluatie biedt concrete aanknopingspunten voor verbeteringen in de Wmo-dienstverlening

De resultaten bieden de gemeente Heerde waardevolle inzichten in de ervaringen van cliënten met de Wmo. De aanbevelingen richten zich op het verkorten van doorlooptijden, verbeteren van de bereikbaarheid van het loket, vergroten van de bekendheid van cliëntondersteuning en deskundigheidsbevordering van medewerkers.

Wil je het volledige rapport lezen? Vraag deze dan op via info@evaluatiebureau.nl.

Aan de slag of heb je een vraag?

Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag verder. Volg ons ook op LinkedIn.

Contact